Categories

Lesson 6

Blog Archive

Follower

Statistik

SEJARAH SENI MUSIK PADA ZAMAN RASULULLAH S.A.W


Salah satu perkara yang mengusutkan dan membimbangkan pada zaman ini ialah
persoalan samada mendengar dan bermain muzik itu dibenarkan atau tidak dalam islam.
Bukan mudah untuk memahami bagaimana persoalan ini muncul. Ini kerana dilihat tiada
kritikan secara terus yang menentang muzik dalam al-Quran. Lebih daripada itu, patut
diketahui kenyataan bahawa muzik merupakan suatu perkara yang penting dalam
kehidupan social masyarakat arab. Dilihat juga sesuatu telah meresap kedalam jiwa
orang-orang arab tentang muzik sehingga Umayya ibn Abi’l Salt yang merupakan
seorang yang memntingkan kemoralan dan menganggap hiburan tertentu itu berdosa,
tidak menyatakan sesuatu yang menunjukkan dia menghalang muzik.
Pada masa ini, alat-alat muzik didakwa menjadi suatu perkara yang dapat
menguasai manusia kearah keburukan. Ianya juga didakwa dapat menyeru manusia
kearah pemujaan syaitan.
Dalam kitab al-Aghani iaitu merupakan salah satu kitab yang terkenal telah
menceritakan bahawa tiada halangan yang spesifik keatas muzik pada zaman permulaan
islam.
Tradisi atau sejarah ada yang menunjukkan nabi Muhammad s.a.w bertoleransi
dan dapat menerima muzik yang berbentuk instrumental. Malahan, perkahwinannya
sendiri dengan khadijah di raikan dengan muzik. Begitu juga semasa perkahwinan

puterinya, fatimah. Sejarawan yang terkenal juga ada yang menyatakan bahawa ramai
daripada ahli muzik yang menjadi sahabat nabi dan pengikutnya.
Pada zaman Harun al-Rashid, ahli-ahli muzik selalunya sukar untuk memperoleh
keadilan di mahkamah. Ini kerana, Imam al-Shafi’ memandang rendah kepada keterangan
lisan atau bertulis yang dibuat oleh seseorang yang berkecimpung dalam bidang kesenian
terutama muzik kerana menurutnya keterangan ahli muzik tidak boleh dipercayai.
Apabila diperhatikan kesakitan dan akibat yang bakal diterima oleh ahli-ahli
muzik, ada yang berpendapat bahawa kesenian muzik tidak akan berkembang di bawah
islam. Pendapat atau jangkaan ini meleset kerana kesenian muzik juga berkembang pada
zaman islam.
Pendapat atau pandangan nabi Muhammad s.a.w terhadap muzik mungkin dapat
diterangkan dalam pelbagai sudut. Jenis muzik yang mempunyai puisi yang memuja
kehebatan jahiliyyah mestilah dijauhi.
Muzik merupakan suatu keperluan kepada pelawat-pelawat ke tanah suci.
Terdapat banyak muzik yang dimainkan dalam majlis-majlis tertentu dalam kehidupan
masyarakat jahiliyyah arab. Muzik dibenarkan jika ianya memberi kegembiraan dan
kepuasan dalam suatu majlis seperti majlis pertunangan, perkahwinan, ulangtahun
kelahiran dan upacara perkhatanan.
Salah satu perkara yang harus diambil kira juga ialah semangat yang lahir kesan
daripada muzik. Misteri kuasa muzik adalah sesuatu yang dapat dilihat dalam kehidupan
masyarakat arab seharian.
Evliya Chelebi iaitu seorang berbangsa turki telah menyebut tiga nama daripada
seniman-seniman yang dikatakan telah membuat persembahan muziknya sebelum islam.
Hanya satu nama sahaja yang terdapat beberapa bukti tentang kejayaannya dalam bidang
seni muzik ini iaitu ‘Amr ibn Umayyah.
Category: 0 komentar

0 komentar:

Poskan Komentar