Categories

Lesson 6

Blog Archive

Follower

Statistik

MUHAMMAD SALLALLAHU ‘ALAIHI WASALLAM NABI YANG TERAKHIR


Nabi Muhammad ‘Alaihi Wasallam ialah Nabi yang terakhir dan tidak ada Nabi selepasnya. Ini adalah
kata sebulat suara umat Islam (ijma’). Di dalam agama pula dikenal dengan suatu perkara yang mesti
dipercayai (‘Aqidah).
Sepotong Hadith Nabi yang berbunyi:
Yang bermaksud:
Aku dan Para Anbiya’ sebelumku ‘ibarat satu bangunan yang dibina oleh seorang laki-laki. Lalu
ia membinanya dengan baik dan dipercantikkannya kecuali pada tempat sekeping batu-bata pada
suatu sudut. Maka orang ramai datang mengelilinginya dan kagum melihat dan berkata mengapa
tidak diletakkan seketul batu-bata di tempat yang kosong itu, maka akulah batu-bata itu dan
akulah penyudah segala Nabi.
Pertautan dan hubung_kait da’wah Nabi Muhammad ‘Alaihi Wasallam dengan da’wah para
Anbiya’ terdahulu adalah bertujuan memperkuat dan memperkemas atau sebagai kesimpulan dan
penutupan, sepertimana yang dapat difahamkan dan Hadith yang tersebut di atas.
Ini tegas sekali bila melihat di mana da’wah para Anbiya’ seluruhnya bersendikan dua asas yang
penting:
Fiqh Al-Sirah 1
15
1. ‘Aqidah kepercayaan.
2. Perundangan dan akhlaq.
Dan segi ‘aqidah kepercayaan langsung tidak berubah sejak Nabi Adam ‘Alaihi Sallam hinggalah
ke zaman Nabi Muhammad SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam, Nabi yang terakhir, iaitu kepercayaan kepada
Allah Yang Esa. Mensucikan Allah dan sifat-sifat kekurangan dan percayakan hari akhirat, hisab amalan
manusia, syurga dan neraka. Tiap Nabi menyeru kaumnya kepada kepercayaan tersebut dan tiap Nabi
juga menyokong dan menegaskan apa yang dibawa oleh Nabi yang terdahulu darinya. Rangkaian
pengutusan para Anbiya’ sekeliannya menunjukkan kepada kita yang nabi-nabi semuanya diutus supaya
menyeru manusia ke arah keimanan dengan Allah ‘Azza wajalla Yang Esa, seperti yang dinyatakan
dalam kitabNya:
شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا
( فِيهِ آَبُرَ عَلَى الْمُشْرِآِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاء وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ ( 13
Yang bermaksud:

“Diturunkan kepada kamu sekelian agama sepertimana yang diutuskan kepada Nuh dan yang
diwahyu kepada sepertijuga yang diutuskan kepada Ibrahim, Musa dan Isa agar kamu
menegakkan agama dan jangan berpecah-belah kerananya.”
(Asy — Syuura 42: 13)
Malah langsung tidak tergambar kepada kita yang seruan para Anbiya’ itu akan berlainan di antara
satu dengan yang lain mengenai soal ‘aqidah, sebab soal ‘aqidah adalah soal berita dan perkhabaran dan
tidak akan berlainan perkhabaran dan berita dan seseorang itu sekiranya perkara itu benar. Tidak diterima
oleh ‘aqal manusia bahawa Allah telah mengutus seorang Nabi mengatakan Allah itu tiga-Maha Suci
Allah, kemudian diutuskan seorang Nabi lain mengatakan bahawa Allah itu Esa dan kedua-dua
perkhabaran itu kemudian dianggap benar belaka. Ini tidak mungkin berlaku.
Ini bersangkut dengan ‘aqidah, bersangkut dengan tasyri’ (perundangan). Perundangan (ahkam)
ini pula bertujuan mengatur penghidupan sesebuah masyarakat. Peribadi manusia adalah berbeda
kualiti dan kuantitinya sesuai dengan pengutusan seseorang nabi itu, sebab tasyri’ itu bukanlah untuk
menyampaikan perkhabaran dan berita semata-mata tetapi bertujuan untuk mengadakan dan mewujudkan
masyarakat yang sempurna. Sudah barang pasti di mana masa dan keadaan sesuatu kaum itu memberi
kesan dan pengaruh-pengaruh terhadap perkembangan perundangan sebab timbulnya undang-undang itu
adalah demi muslihat dan kepentingan serta faedah manusia untuk dunia dan akhirat.
Pengutusan nabi-nabi yang terdahulu adalah semata-mata untuk kaum itu sahaja — tidak
merupakan pengutusan yang menyeluruh. Justeru itu maka implikasinya terhadap perundangan tasyri’
adalah nyata sekali. Umpamanya pengutusan Musa ‘Alaihi Sallam kepada Bani Israel adalah untuk
bangsa dan zaman itu sahaja. Dikatakan undang-undang yang diturun kan untuk Bani Israel itu sesuai
untuknya kerana undang— undang itu nyata keras dan memang sesuai dengan bangsa yang bersifat keras
kepala.
Apa yang dibawa oleh Nabi ‘Isa pula adalah sederhana Sedikit dan apa yang dibawa oleh Nabi
Musa tadi. Perkara ini nyata sekali kalau diperhatikan apa yang ditegaskan oleh Allah dalam kitab A1-
Qur’an:
( وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُم بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَأَطِيعُونِ ( 50
Yang bermaksud:
“Membenarkan apa yang di hadapanKu laitu Kitab Al Taurah dan menghalalkan separuh dan
apa yang diharamkan ke atas kamu dahulu.”
(All Imran 3: 50)
Fiqh Al-Sirah 1
16
Apa yang dibawa oleh Nabi ‘Isa adalah membenarkan dan menegaskan apa yang dibawa oleh Al-
Taurah mengenai soal ‘aqidah dan kepercayaan, dan yang bersangkut dengan hukum tasyri’ ada sedikit
perubahan iaitu kelonggaran dari yang dahulu.
Kesimpulan yang dapat kita ambil dan sini ialah, tiap pengutusan itu mengandungi ‘aqidah dan
tasyri’.
Kepercayaan dan ‘aqidah yang dibawa oleh seseorang Nabi itu fungsinya menguat dan
menyokong ‘aqidah Anbiya’ yang terdahulu. Sedangkan syari’at pula fungsinya membatal dan
memansuhkan syari’at para Anbiya’ dahulu dan kadangkalanya menyokong yang lama.
Justeru itu maka tidak ada agama dan ‘aqidah Ilahi berbilang-bilang dan beranika corak tetapi
sebaliknya terdapat berbagai syari’at Ilahi yang kemudian memansuhkan yang dahulu dan yang baharu
membatalkan yang lama, hinggalah sampai kepada syari’at yang terakhir disudahi dengan Nabi yang
terakhir.
‘Aqidah dan agama yang benar itu satu. Tiap Nabi dan Rasul yang diutuskan mulai dan Adam
‘Alaihi sallam hingga ke Nabi Muhammad semuanya menyeru manusia kepada agama yang satu iaitu
agama Islam. Lantaran Islam maka diutuskan Ibrahim, Isma’il dan Ya’qub ‘Alaihi sallam seperti firman
Allah:
وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ ( 130 ) إِذْ قَالَ لَهُ
رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ( 131 ) وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَكُمُ الدِّينَ فَلاَ تَمُوتُنَّ
( إَلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ( 132
Yang bermaksud:
“Sesiapa yang enggan dengan agama Ibrahim kecuali manusia yang memperbodohkan diri
sendiri, Kami telah pilihnya di dunia dan sesungguhnya di akhirat dia adalah dari golongan
salih. Ketika Allah menyerunya supaya beriman (menyerah diri kepada Allah) jawabnya;
telahpun aku serahkan diriku kepada Allah Tuhan sekelian ‘alarn dan Ibrahim telah berwasiat
kepada anak anaknya, demikian pula Ya’qub dengan katanya: Hai anakku, sesungguhnya Allah
telah memberi untukmu agama dan jangan sekaji-kali kamu mati kecuali kamu adalah orang
Islam.”
(Surah Al-Baqarah 2:130 — 132)
Dengan ‘aqidah inilah juga Allah mengutus Nabi Musa kepada keturunan Israel di mana Allah
telah menceritakan tentang ahli sihir Fir’aun yang telah beriman dengan Nabi Musa. Firman Allah yang
berbunyi:
( قَالُواْ إِنَّا إِلَى رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ ( 125 ) وَمَا تَنقِمُ مِنَّا إِلاَّ أَنْ آمَنَّا بِآيَاتِ رَبِّنَا لَمَّا جَاءتْنَا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ ( 126
Yang bermaksud:
“Ahli-ahli sihir itu menjawab: sesungguhnya kepada Tuhanlah kami kembali. Dan Kamu tidak
membalas dendam dengan menyiksa kami, melainkan kerana kami telah beriman kepada ayatayat
Tuhan kami ketika ayat-ayat itu datang kepada kami. Ya Tuhan kami, limpahkanlah
kesabaran kepada kami dan wafatkanlah kami, dalam keadaan kami menyerah diri kepadaMu.”
(Surah Al-A’raaf 7:125 — 126)
Dengan ‘aqidah ini jugalah Tuhan mengutus ‘Isa ‘Alaihi sallam, di mana Tuhan telah
menceritakan tentang kaumnya yang telah beriman dengan ajaran yang dibawanya. Firman Tuhan yang
berbunyi:
( فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللّهِ آمَنَّا بِاللّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ( 52
Fiqh Al-Sirah 1
17
Yang bermaksud:
“Para hawariyyin (sahabat—sahabat setia) menjawab:Kamilah penolong-penolong (agama)
Allah. Kami beriman kepada Allah; dan saksikanlah bahawa sesungguhnya kami adalah orangorang
yang menyerahkan diri.”
(Surah Ali-’Imran 3 : 52)
Mungkin ditimbulkan pertanyaan. Kenapakah mereka yang mengaku sebagai pengikut-pengikut
Nabi Musa mempunyai ‘aqidah tersendiri tidak kena mengena dengan ‘aqidah keesaan yang dibawa oleh
para Anbiya’? Dan mengapakah mereka yang mengaku sebagai pengikut Nabi ‘Isa menganuti suatu
‘aqidah yang tersendiri? Sebagai jawapannya kita sarankan dalil al-Qur’an:
إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ
( سَرِيعُ الْحِسَابِ ( 19
Yang bermaksud:
“Sesungguhnya agama di sisi ALlah hanyalah Islam. Tidak berselisih orang-orang yang diberi Al
Kitab kecuali setelah datang pengetahuan kepada mereka, kerana berdengkian di antara
mereka.”
(Surah Ali—’Imran: Ayat 19)
Dan tegas Tuhan lagi dalam surah Al-Syura yang berbunyi:
شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا
( فِيهِ آَبُرَ عَلَى الْمُشْرِآِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاء وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ ( 13
Yang bermaksud:
‘Dia telah mensyari’atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkanNva kepada
Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu.”
(Surah Al-Syura 42:13)
وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَلَوْلَا آَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى لَّقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ أُورِثُوا
( الْكِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ ( 14
Yang bermaksud:
“Dan mereka (ahli kitab) tidak berpecah-belah melainkan sesudah datangnya pengetahuan
kepada mereka kerana kedengkian antara mereka. Kalau tidak kerana suatu ketetapan yang telah
ada dan Tuhanmu dahulunya (untuk menangguhkan ‘azab) sampai kepada waktu yang
ditentukan, pastilah mereka telah dibinasakan. Dan sesungguhnya orang-orang yang diwariskan
kepada mereka Al-Kitab (Taurat dan Injil) sesudah mereka benar-benar berada dalam keraguan
yang mengejutkan tentang kitab itu.”
(Surah al-Syura 42:14)
Para Anbiya’ diutuskan bersama-sama mereka yang Islam, agama yang diakui oleh Allah. Ahli
Kitab mengetahui bahawa agama itu satu dan diutuskan nabi—nabi untuk memberi sokongan kepada
nabi-nabi yang terdahulu.
Category: 0 komentar

0 komentar:

Poskan Komentar