Categories

Lesson 6

Blog Archive

Follower

Statistik

Get Gifs at CodemySpace.com

SEJARAH PEMIKIRAN EKONOMI PASCA KEJATUHAN KHILAFAH UTSMANIYAH (1924)



A.        Pengantar
Apa yang sekarang dikenali secara umum sebagai kebangkitan ekonomi Islam, sesungguhnya telah bermula sejak tahun tiga puluhan lagi.   Islam juga telah memberi sumbangan yang tidak terkira pada masa-masa akhir era kolonial pada awal tahun enam puluhan.   Seterusnya, setelah memperolehi kemerdekaan politik, pengurusan ekonomi kembali ke tangan pribumi.   Perkara ini menyebabkan perhatian  yang lebih besar diarahkan kepada perintah Islam yang berkaitan dengan ilmu ekonomi.

            Sebenarnya, jauh sebelum itu, dalam berbagai tulisan tentang falsafah ekonomi Islam, di samping menegaskan tentang keunggulan sistem ekonomi Islam berbanding sistem kapitalis dan sosialis, dasar untuk suatu pendekatan Islam terhadap ilmu ekonomi sudah pun diletakkan.


            Lembaga moden yang ada pada ketika itu, seperti perbankan, insuran, modal bersama, pasaran modal dan cukai progresif masih lagi perlu dibahaskan.  Dalam beberapa hal, yang contohnya tidak sah berdasarkan syariah,  suatu kajian untuk mencari alternatif penggantinya haruslah dilakukan.   Sebagai hasilnya, ramai ahli-ahli hukum dan ilmuwan sosial melahirkan sejumlah karya yang menjadi pendorong lebih lanjut bagi ahli ekonomi Muslim untuk turut memberi sumbangan dalam membahaskan masalah-masalah berkaitan yang lebih luas.

            Beberapa tema pembahasan seperti sifat dasar dari ekonomi perusahaan, kepemilikan, ekonomi pengeluaran dan pembangunan ekonomi telah pun dibincangkan secara terperinci dalam sistem ekonomi Islam.   Sistem ekonomi Islam juga memberi perhatian besar pada pembahasan tentang kewangan negara, khususnya masalah zakat, ushr, keselamatan, sosial, hubungan sosial dan perbankan tanpa bunga.

            Seiring dengan maraknya penelitian dan kajian yang dibuat tentang sistem ekonomi Islam, muncul pula kritik-kritik terhadap teori dan sistem ekonomi kontemporari.  Sepanjang tahun enam puluhan dan tujuh puluhan, beberapa ahli ekonomi telah menghasilkan suatu karya analisis yang membincangkan tentang berbagai permasalahan ekonomi, di antaranya ialah tentang penggunaan, pengeluaran, pertukaran, berkongsi hasil, zakat, dan pengaruh dari penghapusan bunga.

            Tulisan-tulisan tersebut boleh dianggap sebagai mengumumkan kelahiran dari apa yang sekarang dianggap disiplin baru, iaitu ‘Ilmu Ekonomi Islami’.   Perkembangan tentang Pemikiran Ekonomi Islam ini kemudiannya dibahaskan dalam satu tinjauan konomi Islam di hadapan Persidangan Antarabangsa Pertama tentang Ekonomi Islam yang diadakan di Mekah Mukkaramah pda bulan Februari 1976.

            Persidangan ini telah mengantarkan pemikiran ekonomi Islam ke suatu era baru dengan membawanya kepada kalangan akademik Muslim.  Seiring dengan itu, lahir pula dorongan besar untuk memulakan sebuah lembaga kewangan Islam.  Dimulakan dengan pembentukan dua lembaga pada malam persidangan itu juga, iaitu pembentukan Islamic Development Bank di Jeddah dan Dubai Islamic Bank.   Saat ini, umat Islam mempunyai lebih daripada 60 lembaga kewangan Islam.  Perkembangan ketara lainnya berlaku di dua buah negara iaitu di Pakistan dan Iran, yang mengubah sistem perbankannya di tahap nasional dan menjadikannya sistem perbankan tanpa bunga.   Sementara itu, Sudan juga sedang menyusul ke arah yang sama, walaupun prosesnya agak lambat.

            Berputarnya roda gerakan pendirian lembaga kewangan Islam telah membuat para peneliti ekonomi dan hukum tergerak untuk mengkaji berbagai perkara yang berhubung dengan teknik operasi lembaga-lembaga itu.  Akan tetapi, yang lebih penting ialah kuatnya usaha yang dilakukan oleh para pejuang ekonomi Islam saat ini, untuk menangkap suatu pandangan dari sistem ekonomi Islam secara keseluruhan, khususnya dalam rangka analisis makro ekonomi konvensional.

            Sementara itu, sebagai sebuah disiplin ilmu tersendiri, ilmu ekonomi Islam ketika ini telah banyak diajar di pusat pengajian tinggi.  Malah ada di antaranya menjadikan kajian pemikiran ekonomi Islam sebagai bahan disertasi ijazah kedoktoran.  Selain dari itu, terdapat lebih kurang enam lembaga penelitian yang secara khusus mengkaji ilmu ekonomi Islam dan lebih banyak lagi usaha diarahkan untuk membahas semula pelajaran ilmu ekonomi dalam perspektif Islam.

0 komentar:

Posting Komentar