Categories

Lesson 6

Blog Archive

Follower

Statistik

Get Gifs at CodemySpace.com

Sumbangan Pemikiran Cendekiawan Muslim dalam Persoalan Ekonomi Kontemporari




            Menampilkan pemikiran ekonomi para cendekiawan Muslima terkemuka pasti akan memberi sumbangan positif untuk umat Islam, setidak-tidaknya dalam dua perkara berikut  : Pertama, membantu menemui berbagai sumber pemikiran ekonomi Islam kontemporari.  Kedua, mewujudkan kemungkinn kepada kita untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang perjalanan pemikiran ekonomi Islam selama ini.  Kedua-dua perkara itu akan memperkayakan ekonomi Islam kontemporari dan membuka jangkauan lebih luas bagi penyusunan konsep dan pelaksanaannya.  Kajian terhadap perkembangan sejarah ekonomi Islam merupakan ujian-ujian empirik yang diperlukan bagi setiap gagasan ekonomi.1


            Perkara yang perlu diperhatikan dari pemikiran para cendekiawan Muslim ini, seperti yang disebutkan oleh Chapra, ialah mereka menganggap kesejahteraan umat manusia adalah hasil akhir dari hubungan jangka panjang di antara  beberapa faktor ekonomi dengan faktor-faktor lain seperti moral, sosial, demorafi dan politik.  Semua faktor itu berpadu menjadi satu sehingga tidak ada satu faktor pun yang dapat memberi sumbangan optimum tanpa sokongan faktor yang lain.2

            Berikut ialah beberapa sumbangan pemikiran cendekiawan Muslim dalam membahaskan berbagai persoalan ekonomi :

1.         Sistem Ekonomi : Laissez Faire dan Campur Tangan Pemerintah

            Ibnul Qayyim (1292-1350 M)  mengakui pemilikan peribadi dan kebebasan kegiatan ekonomi, tetapi mesti dijalankan dalam batas norma dan nilai-nilai Islam.  Walaupun kekayaan peribadi diakui, pemerintah boleh campur tangan demi kepentingan masyarakat.   Malah pemerintah juga boleh mengambil alih kekayaan ataupun aset peribadi itu apabila diperlukan, untuk kepentingan masyarakat.  Namun, orang yang harta peribadinya diambil itu harus diberi ganti rugi yang memadai.  Seperti Ibnul Qayyim, Ibnu Taimiyyah (1263-1328 M) juga mengakui kekayaan peribadi walaupun dapat dibatalkan oleh pemerintah.   Manakala, Syathibi pula mengakui hak milik individu, tetapi dia menolak kepemilikan individu atas sumber daya yang dapat memenuhi keperluan orang ramai.  Contohnya, dia mengatakan air bukanlah objek kepemilikan dan penggunaannya tidak boleh dimonopoli oleh sesiapa pun.

            Ibnu Taimiyyah juga mengakui kebebasan pergerakan maklumat yang memadai dalam operasi pasaran.  Menurutnya, harga harus ditentukan oleh kekuatan pasaran dan apabila berlaku kenaikan harga semu, pemerintah dapat memperbaikinya.

            Ibnu Taimiyyah bersetuju dengan ekonomi bebas yang ditetapkan oleh kepentingan masyarakat dan ditentukan oleh norma-norma Islam.   Ibnu Taimiyyah menempatkan kepentingan masyarakat di tahap yang  lebih tinggi daripada kepentingan peribadi, walaupun dia memilih tindakan di antara kebebasan penuh dan pengawasan penuh.

            Ramai penulis-penulis sebelumnya yang berpendapat perlunya ada pengawasan pemerintah terhadap kegiatan ekonomi untuk memastikan agar ia sesuai dengan norma-norma syariah dan tidak melanggar kepentingan masyarakat.  Lembaga hisbah telah dicadangkan untuk melaksanakan fungsi ini.  Hisbah merupakan lembaga yang unik untuk mengawasi kegiatan ekonomi dari pelaku ekonomi, termasuklah pengeluar dan pedagang.  Di dunia moden, sebahagian fungsi lembaga hisbah ini telah diletakkan dalam kementerian dan jabatan yang berbeza.

2.         Teori Harga
            Teori harga dalam analisis ekonomi makro boleh didapati dalam tulisan Ibnu Taimiyyah.  Perbincangan secara terperinci tentang kawalan harga juga turut dianalisis oleh Ibnu Taimiyyah.   Dia mengkaji bagaimana harga-harga di pasaran ditentukan oleh kekuatan permintaan dan penawaran.   Menurutnya lagi, harga-harga naik kerana kekurangan bekalan barang-barang yang diperlukan dan juga disebabkan oleh tingginya pendapatan penduduk.   Kekurangan bekalan barang bergerak ke kiri lengkok penawaran sehingga berlaku kenaikan harga kerana kenaikan pendapatan juga menyebabkan kenaikan harga.  Gagasan pergerakan dengan pergeseran lengkok penawaran dan permintaan juga termasuk dalam analisis Ibnu Taimiyyah.

            Ibnu Taimiyyah juga ada membincangkan tentang persoalan struktur pasaran.  Dia membahaskan tentang monopoli dan amalan monopoli yang mengurangkan bekalan barang dan perkhidmatan.   Beliau menentang keras amalan monopoli ini dan menyokong struktur pasaran bersaing untuk menjamin harga yang adil untuk rakyat.

            Ibnu Taimiyyah memperkenalkan satu konsep ‘harga seimbang’ yang didefinisikan sebagai harga yang ditentukan oleh kekuatan dalam struktur pasaran yang bersaing, tanpa ada paksaan, penipuan, tindakan monopoli, penimbunan dan amalan rasuah lainnya, iaitu suatu harga yang dapat diterima oleh kedua-dua belah pihak yang berurusniaga.   Harga-harga lainnya yang muncul dari pasaran yang tidak sempurna, akan mempengaruhi kesejahteraan rakyat.  Oleh kerana itu, ia memerlukan campur tangan pemerintah dan kalau perlu, pengawalan harga mesti dilakukan.

            Harus dicatat di sini, yang Ibnu Taimiyyah tidak pernah menggunakan istilah persaingan (konsep yang muncul pada akhir evolusi pemikiran ekonomi)  ataupun menjelaskan keadaan dari persaingan sempurna dalam istilah kontemporari.  Oleh kerana itu, dia kemudiannya menulis bahawa memaksa orang menjual berbagai benda yang tidak boleh dijual ataupun melarang orang menjual barang yang boleh dijual, adalah tidak adil dan melanggar hukum.3

            Dalam istilah kontemporari, perkara ini dengan jelasnya merujuk pada kebebasan penuh untuk masuk ataupun keluar dari pasaran.  Lebih jauh lagi, Ibnu Taimiyyah juga mengkritik pakatan sulit yang berlaku di antara pembeli dan penjual.4   Beliau menyokong  keseragaman dan penstandardan produk dan melarang pemalsuan produk serta penipuan dalam pembungkusan barang yang dijual.5   Penekanannya terhadap pasaran dan komoditi, seperti juga kontrak jual-beli, bergantung pada lesen, dan lesen memerlukan pengetahuan dan pemahaman.6

            Dalam analisis Ibnu Taimiyyah, penetapan harga-harga juga diserahkan pada kekuatan pasaran, iaitu kekuatan permintaan dan penawaran selagi ketidaksempurnaan, herotan, dan tindakan monopoli tidak mengganggu kepentingan rakyat.   Sekiranya perkara-perkara itu berlaku, dia menyarankan agar pemerintah campur tangan untuk memperbaiki harga pasaran.

            Ibnul Qayyim dan Ibnu Taimiyyah memperlakukan sama baik komoditi dan faktor pasaran dalam hubungannya dengan penetapan harga.

3.         Ekonomi Kewangan
            Beberapa orang pemikir ekonomi Islam pada abad permulaan telah membicarakan tentang persoalan wang dan ekonomi kewangan.   Sebagai contoh, Ibnu Miskawaih (1030 M) membincangkan tentang pertukaran  yang berkaitan dengan fungsi wang sebagai media pertukaran.  Dia juga membincangkan tentang standard emas.

            Al-Ghazali (1058-1111 M) pula membahaskan tentang wang dan fungsinya.  Dia menganalisis dua fungsi penting wang, iaitu sebagai media pertukaran dan sebagai standard nilai.   Suatu pendapat yang penting dari al-Ghazali ialah dia mengatakan yang fungsi-fungsi wang akan terganggu kalau orang memerlukan wang itu demi wang itu sendiri.

            Pada abad ke-14, Taqiyuddin Ahmad al-Maqrizi, menemui suatu fenomena di Mesir dan menganalisisnya dan menjadikannya satu hukum.  Dia mengatakan wang yang tidak elok akan mendorong hilangnya wang yang elok kerana orang lebih cenderung menggunakan wang yang tidak elok untuk urus niaga dan menyimpan wang   yang baik.   Jadi, wang yang baik akan hilang dari pasaran.  Hukum ini kemudiannya dikenali pada abad ke-19 sebagai Hukum Gresham, sempena nama penemunya pada abad itu, iaitu Thomas Gresham.


Pada abad ke-14, Taqiyuddin Ahmad al-Maqrizi, menemui suatu fenomena di Mesir dan menganalisisnya dan menjadikannya satu hukum.  Dia mengatakan wang yang tidak elok akan mendorong hilangnya wang yang elok kerana orang lebih cenderung menggunakan wang yang tidak elok untuk urus niaga dan menyimpan wang   yang baik.   Jadi, wang yang baik akan hilang dari pasaran.  Hukum ini kemudiannya dikenali pada abad ke-19 sebagai Hukum Gresham, sempena nama penemunya pada abad itu, iaitu Thomas Gresham.

             Al-Maqrizi juga mengemukakan standard emas – lebih khusus lagi emas dan perak dalam bentuk jongkong – walaupun dia mengakui keperluan menggunakan wang dalam bentuk lain.   Beliau juga mengaitkan bekalan duit dengan tahap inflasi (kenaikan harga-harga), di mana berabad-abad kemudian, gagasan ini   diterangkan dalam suatu teori yang disebut Teori Kuantiti Wang (Quantiti Theory of Money) dalam aliran klasik.

            Manakala Ibnu Taimiyyah pula menyebut dua fungsi wang iaitu sebagai alat pengukur nilai (measurement of value) dan media pertukaran (medium of exchange) dalam tulisannya tentang ciri-ciri wang.   Beliau mengatakan, “Atsman (harga ataupun sesuatu dibayarkan sebagai harga, iaitu wang) dimaksudkan sebagai pengukur nilai barang-barang (mi’yarul amwal), di mana dengannya jumlah nilai barang-barang (maqadirul amwal) boleh diketahui, dan wang tidak dimaksudkan untuk mereka sendiri saja.”7

4.         Kewangan Negara
            Para pemikir Muslim pada abad permulaan telah pun membahaskan tentang dua dimensi kewangan negara, iaitu pendapatan negara dan pengeluaran negara.   Beberapa orang di antara mereka menganalisis pendapatan negara dari sumber cukai dan persoalan yang berkaitan.  Sebagai contoh, Abu Yusuf (731-788 M) menganjurkan sejenis cukai tetap yang dipungut terhadap tanah, dengan alasan petani sudah memperoleh pendapatan yang lebih besar dan tanah yang diusahakannya juga sudah semakin luas.  Dia menganjurkan agar prinsip keadilan dan kewajaran dalam pencukaian dilaksanakan.

            Berkaitan dengan pengeluaran negara, Abu Yusuf menyediakan garis panduan untuk perbelanjaan pembangunan, termasuklah untuk projek-projek saliran, sistem pengangkutan, jambatan dan sebagainya.  Dalam hubungan ini, dia menekankan kod moral Islam untuk pemerintah dalam menangani dana masyarakat.   Menurutnya lagi, dana ini ialah suatu amanah dari Allah yang akan dipertanggungjawabkan nanti, jadi pemerintah mestilah memperlakukannya mengikut hukum dan syariah.

            Abu Ubaid (838 M), Mawardi (1058 M) dan ramai lagi yang membahaskan tentang sumber pendapatan negara, norma-norma pemungutannya dan nilai-nilai Islam untuk pengeluarannya.

            Abu Bakr at-Tartusi pula memperkenalkan konsep kemampuan membayar dalam prinsip cukai.  Dia mengatakan cukai harus dikenakan hanya pada kelebihan pendapatan, setelah memenuhi semua keperluan dasar kerana orang-orang yang tidak mempunyai pendapatan berlebihan tidak akan mampu membayar cukai.   Secara jelas, tersirat suatu gagasan tentang batas minimum pendapatan yang dikenakan cukai iaitu semua pendapatan di bawah batas minimum ini tidak dikenakan cukai, dan secara halusnya, ia merupakan benih dari pendekatan kemampuan membayar cukai pada prinsip percukaian.

            Abu Bakr at-Tartusi juga menekankan kepentingan keadilan dan kebajikan dalam pengenaan cukai, tanpa melakukan tekanan, ketidakadilan dan menyulitkan pembayar cukai.   Dalam hal pinjaman masyarakat, al-Ghazali (1058-1404 M) melihat kemungkinan yang perkara ini boleh dibenarkan, apabila pendapatan biasa lainnya tidak cukup untuk memenuhi keperluan pengeluaran untuk tujuan pertahanan dan lain-lain.

            Ibnu Taimiyyah menegaskan, dalam rangka tugas negara mencipta kesejahteraan bagi rakyat,  negara harus melakukan berbagai usaha untuk mengumpulkan dana bagi pembangunan masyarakat.   Namun, Ibnu Taimiyyah tidak setuju dengan pungutan cukai yang tidak berdasarkan pada syariah kerana dia   melihat yang perkara itu banyak diselewengkan.  Berdasarkan Al-Quran dan Hadis, beliau berpendapat ada tiga jenis pendapatan negara yang sesuai dengan syariah, iaitu ghanimah, zakat dan fai’.

            Ibnu Taimiyyah selalu menegaskan  agar negara berhati-hati ketika mengambil dana dari rakyat dan berjimat cermat membelanjakannya.   Namun, beliau tidak menafikan sebarang kemungkinan terdapatnya kewajiban pembayaran lain selain dari zakat ke atas orang-orang Muslim.   Dia mengatakan, “Rakyat harus bekerjasama, saling bantu-membantu untuk memenuhi keperluan dasar mereka, iaitu makanan, pakaian dan tempat tinggal.  Manakala negara pula bertanggungjawab memastikan keperluan-keperluan ini sentiasa ada.  Jadi, negara boleh memaksa rakyat.”    Apabila pendapatan biasa negara tidak cukup untuk memenuhi keperluan rakyat yang semakin meningkat, kutipan cukai baru harus dipertimbangkan.

            Ibnu Khaldun (1332-1404 M) menyediakan analisis positif atas pengaruh cukai ke atas upaya kerja.  Dia berpendapat, upaya kerja akan dipengaruhi oleh pengenaan cukai.  Cukai yang tinggi akan mengakibatkan penurunan pengeluaran dan penurunan jumlah penduduk (kerana perpindahan penduduk).  Perkara ini membuatkan pungutan pajak berkurangan kerana berkurangnya asas cukai.   Dia menganjurkan sebuah polisi pengurusan permintaan dalam bentuk cukai yang rendah dan pengeluaran pemerintah yang tingggi semasa berlakunya kemerosotan ekonomi.  Suatu gagasan yang dipercayai muncul pada sekitar pertengahan abad ke-20 dan dikenali sebagai Teori Umum Keynes.

            Al-Maqrizi (1364-1442 H) pula menganalisis persoalan beban cukai.   Kalau cukai tidak ditangani dengan cekap, beban cukai akan dialihkan kepada pengguna, padahal ia harus ditanggung oleh pengeluar dan pengusaha dari keuntungan yang diperolehi.   Ini mengakibatkan penurunan permintaan untuk barang-barang tertentu kerana harga penyesuaian cukai yang tinggi.  Ini kemudiannya mempengaruhi bekalan dan akhirnya mempengaruhi kegiatan ekonomi secara keseluruhannya.

            Pada pengeluaran pemerintah, al-Maqrizi menekankan pembangunan dan penyediaan dana untuk infrastruktur fizikal dan komoditi masyarakat dan juga subsidi untuk keperluan asas   manusia. 

            Al-Maqrizi menganalisis anggaran, penyusunan anggaran – termasuklah pengumpulan data latar belakang yang diperlukan.  Dia juga membahaskan tentang masalah anggaran lainnya, termasuklah persoalan yang berkaitan dengan fungsi majlis daerah.  Selain dari itu, al-Maqrizi juga membahaskan tentang masalah-masalah yang berhubungan dengan penerapan, pengawasan dan pengendalian oleh lembaga-lembaga seperti Dewan al-Muhasabah dan dewan untuk penyiasatan.

5.         Pembangunan Ekonomi
            Kebanyakan para penulis Islam menekankan tentang kejayaan ekonomi dalam norma-norma Islam demi kesejahteraan di dunia dan di akhirat.  Dia memberi contoh tentang keuntungan dari kemakmuran dengan mengibaratkan seseorang memperolehi kehidupan bercirikan Islam yang baik, dengan menjalankan segala kewajiban seorang Muslim, termauklah haji, jihad, zakat (Ibnul Qayyim), menuju kekuatan nasional, pertahanan dan kestabilan nasional (at-Tartusi).

            At-Tartusi merujuk pada sebuah fenomena yang dihadapi dunia masa kini iaitu  ketinggalan ekonomi  akan menimbulkan ketidakstabilan politik, pertahanan nasional yang lemah, dominasi ekonomi politik oleh negara-negara yang lebih kuat.   Sebaliknya,   ekonomi yang kuat akan menyebabkan kekuatan politik, pengelolaan, dominasi dan keselamatan luaran sesebuah negara.  Buah pikiran intelektual at-Tartusi jelas menggambarkan fenomena ini, sehingga dia menganjurkan kepada semua orang Islam supaya mencapai kemajuan ekonomi yang berteraskan nilai-nilai Islam.

            Ibnul Qayyim banyak memberi penekanan pada pembangunan pertanian.   Penekanan in berdasarkan pada fakta yang mengatakan ada pemilik tanah yang tidak dapat mengusahakan tanahnya dan juga ada juga orang yang mempu dan bersedia mengusahakan tanah tetapi tidak memiliki tanah.  Berkaitan dengan masalah ini, Ibnul Qayyim menyokong peraturan pembahagian hasil tanah.   Beliau berpendapat adalah adil jika satu pihak menyediakan tanah dan pihak yang lain mengusahakannya dengan perjanjian berkongsi hasil tanaman mengikut kata sepakat.

            Ibnu Taimiyyah (1263-1328 M) menekankan yang setiap orang harus mendapat jaminan taraf hidup  minimum agar dia dapat melaksanakan tanggungjawabnya kepada keluarga, orang lain dan juga pada Pencipta-nya.   Dia memberikan satu status keagamaan pada kegiatan ekonomi yang menjurus kepada pembangunan ekonomi, dengan mengatakan bahwa pertanian, industri, dan kegiatan perdagangan yang diperlukan untuk memenuhi keperluan dasar manusia adalah fardu kifayah.

            Satu perkara yang menjadi sumbangan penting dalam masalah ini adalah penekanan tanggungjawab kepada pemerintah untuk menjamin agar keperluan dasar bagi semua orang dipenuhi. 

            Pendekatan keperluan asa merupakan suatu perkembangan terakhir dalam pembahasan tentang pembangunan ekonomi.    Namun demikian, Ibnu Hazm telah pun membahaskan masalah keperluan dasar ini pada abad ke-11 (994-1064 H).   Dia berpendapat keperluan dasar meliputi makanan, minuman, pakaian dan tempat tinggal.   Ibnu Hazm mengatakan yang pemerintah bertanggungjawab menjamin keperluan dasar orang miskin dipenuh dan dia juga memberi penekanan pada peranan orang kaya dalam persoalan ini.

            Shah Waliyullah (1703-1762 M) pula menganalisis pengaruh dari taburan pendapatan yang tidak seimbang dan stabil.   Dia berpendapat tumpuan pendapatan ke arah pengeluaran barang-barang mewah dalam masyarakat boleh menimbulkan suatu bentuk pengeluaran yang tidak dikehendaki secara sosial dan hanya akan menambahkan penderitaan golongan miskin.

6.         Sistem Pendamaian Sosial
            Sistem pendamaian sosial merupakan sesuatu yang sudah menjadi sebahagian daripada sistem ekonomi Islam dalam rangka menolong golongan miskin, penganggur, yatim piatu, golongan cacat dan sebagainya.  Dana didirikan dalam bentuk kewajiban (zakat) dan juga dalam bentuk sumbangan sukarela dari golongan yang lebih bernasib baik.  Perkara ini sudah ada dalam sumber dasar Islam iaitu dalam Al-Quran dan Sunnah.    Sebagai tambahan, untuk pembahasan juridikal secara terperinci dalam kitab fikah, (buku kuasa), beberapa cendekiawan Islam juga menganalisis lembaga zakat, kerasionalannya, dan lain-lain yang merupakan suatu sistem yang unik dalam Islam.

            Di samping itu, para pemikir Islam seperti at-Tartusi memberi penekanan pada penggunaan dana mengikut kategori untuk kepentingan ini.  Harus dicatat di sini bahawa penekanan ini tidak terbatas pada penggunaan dari dana zakat saja, tetapi juga termasuk penggunaan kekayaan negara untuk menyediakan bantuan kewangan kepada mereka yang memerlukannya dengan cara yang tersusun.   Perkara ini boleh dianggap sebagai konsep asas dari sistem pendamaian sosial, di mana zakat merupakan sebuah sub-set dari sistem ini.

            Beberapa negara hari ini telah memperkenalkna sistem pendamaian sosial dalam berbagai  tahap yang berbeza, berdasarkan orientasi ideologi dari kepimpinan politik, iaitu sistem yang tidak mempunyai konsep dasar dari pandangan makro, sebagaimana yang terdapat dalam tulisan at-Tartusi.

7.         Perkongsian Tugas
            Dalam penulisan tentang pemikiran ekonomi masa kini, penghargaan tentang analisis pentingnya perkongsian tugas diberikan kepada Adam Smith, seorang ahli ekonomi abad ke-18.  Ternyata, masalah tersebut sudah pun dibahaskan oleh Al-Ghazali (1058-1111 M) dan cendekiawan Muslim lainnya.   Mereka berpendapat  yang keragaman dan perbezaan umat manusia mengharuskan mereka bekerjasama dan berkongsi tugas.

            Untuk lebih objektif, al-Ghazali membincangkan tentang perlunya perkongsian tugas.  Dia menggunakan   kilang jarum, sebagai contoh, di mana Adam Smith pula mengunakan kilang peniti sebagai contohnya, lebih kurang tujuh abad kemudian.   Ibnu Khaldun  (1332-1404 M) pula mengatakan  yang seseorang akan sukar menghasilkan bahan makanannya sendiri.   Dia berpendapat enam sehingga sepuluh jenis perkhidmatan diperlukan untuk perkongsian kerja di antara orang yang berbeza, yang akhirnya terjadilah pertukaran dalam masyarakat.   Baginya, perkongsian tugas akan mengarah kepada pengkhususan, sebuah konsep yang kemudiannya diperkenalkan oleh Adam Smith.
           
            Persoalan di atas hanyalah beberapa contoh tentang pemikiran ekonomi dari para penulis Islam pada permulaan abad.  Apabila  seseorang mengambil tulisan mereka untuk dijadikan bahan rujukan, penghargaan mereka terhadap sumbangan penulis Islam terdahulu dalam bidang ilmu ekonomi semakin tinggi.

            Sekiranya pandangan Ibnu Khaldun tentang ilmu ekonomi murni sepenuhnya telah mendapat julukan “Pengasas Ilmu Ekonomi”, maka pandangannya tentang ‘ilmu ekonomi sosial’ adalah lebih maju lagi.   Dari segi ekonomi moden, jelas kelihatan ialah Ibnu Khaldun melihat wujudnya kaitan di antara faktor politik, ekonomi dan demografi.


Ibnu Khaldun  (1332-1404 M) pula mengatakan  yang seseorang akan sukar menghasilkan bahan makanannya sendiri.   Dia berpendapat enam sehingga sepuluh jenis perkhidmatan diperlukan untuk perkongsian kerja di antara orang yang berbeza, yang akhirnya terjadilah pertukaran dalam masyarakat.   Baginya, perkongsian tugas akan mengarah kepada pengkhususan, sebuah konsep yang kemudiannya diperkenalkan oleh Adam Smith.

0 komentar:

Posting Komentar