Categories

Lesson 6

Blog Archive

Follower

Statistik

Get Gifs at CodemySpace.com

Perkembangan Kerajaan Utsmaniyah



            Penting rasanya kita bincangkan tentang perkembangan kerajaan Ustmaniyah, walaupun tidak terlalu mendalam, untuk memahami perjalanan sejarah serta perkembangan pemikiran ekonominya.   Berikut ialah pendapat-pendapat Kemal H. Karpat tentang pendekatan struktur-komparatif3 dalam mengamati perkembangan kerajaan Utsmaniyah.


            Secara umum, Kerajaan Utsmaniyah boleh dilihat sebagai negara yang sangat bergantung pada pendapatan dari sektor pertanian, dalam bentuk cukai atas hasil pertaniannya, di samping pendapatan dalam bentuk jizyah dari golongan minoriti bukan-Muslim yang dilindunginya, sehingga kerajaan ini dipanggil ‘negara pertanian birokratik’ oleh Sevket Pamuk.4   Adalah suatu kebenaran jika Karpat mengamati perkembangan kerajaan Utsmaniyah dengan menganalisis perubahan sistem kepemilikan tanah serta kelompok-kelompok sosial yang menjadi dominan dalam masyarakat mahupun pemerintahan melalui penguasaan atas tanah.  Melalui pengamatan sumber daya ekonomi yang paling mendasar ini – iaitu tanah – diharapkan kita dapat melihat perjalanan sejarah Kerajaan Utsmaniyah, terutamanya tentang jatuh-bangunnya golongan elit penguasa5, dari sudut pandang peranan dan juga kepemilikan mereka atas sumber daya tersebut.  Secara kronologi, perjalanan sejarah itu boleh digolongkan kepada :

            1.         Periode Tapal Batas (Uc Beyleri / Penguasa Sempadan) 1299-1402 M
            Kalau dilihat dari sudut geografi, wilayah di mana kerajaan Utsmaniyah terletak merupakan sempadan di antara pecahan bekas wilayah Saljuk di sebelah timur dan wilayah Byzantium yang sedang rapuh di sebelah barat.   Kedudukan yang strategik ini – walaupun agak terpencil pada mulanya – membolehkan Utsmani menerap polisi pertumbuhan yang dilengkapi dengan kebebasan sosial untuk masyarakatnya.   Keunikan ini menjadikan wilayah Utsmani sebagai ‘syurga’ bagi masyarakat dari kedua-dua belah pihak – Turki ataupun Byzantium – yang mahu melarikan diri dari ketidakpuasan sosial ataupun orang-orang yang terpanggil oleh laungan penegakan syariah.   Masyarakat setempat mendapat keuntungan dengan penerapan syariah, terutamanya tentang persoalan kepemilikan serta hak penggarapan tanah.  Sultan tidak membenarkan Uc Beyleri memiliki hak milik tanah secara mutlak, menghidupkan hubungan peribadi di antara masyarakat tempatan dengan Uc Beyleri dalam konteks yang saling menguntungkan.   Uc Beyleri ditempatkan sebagai perantara di antara sultan, dalam konteks khalifah fil ardh, dan masyarakatnya, dalam konteks ri’ayah.

            Namun, pola hubungan antara Uc Beyleri dan penduduk setempat – yang secara de-facto – yang berada di bawah kelolaannya tidak berlangsung dengan lama.   Pada penghujung masa ini, berlakulah serangan terhadap wilayah Utsmani dari arah timur di bawah pimpinan Timur-i-Lank.   Keengganan Uc Beyleri – terutamanya yang berada di wilayah Balkan, ataupun yang dikenali dengan istilah Rumeli – untuk memperkuatkan pasukan Sultan Bayezid I menyebabkan kekalahan di Ankara pada tahun 1402 dan ditawan oleh pasukan Timur.  Kematiannya, semasa menjadi tawanan Timur, menjadikan kerajaan Utsmaniyah terjerumus ke dalam konflik dalaman.  Pihak pemerintah pusat yang dibela oleh seluruh bey yang berasal dari Anatolia, berjaya mengalahkan gabungan bey yang berasal dari Rumeli dalam pertempuran yang meletakkan Sultan Mehmet I ke puncak kekuasaan.

            2.         Periode Pemusatan 1421-1596 M
            Apa yang berlaku pada masa peralihan pertama diambil sebagai pengajaran yang berkesan oleh para Sultan pada periode ini.  Mereka memperkenalkan peraturan serta kaedah pengangkutan yang baku sebagai penyambung kedudukan sultan di masa akan datang.   Pada masa ini pula, pasukan Yeni Ceri (Jannissary) menduduki kedudukan pusat sebagai pasukan utama yang menjadi andalan pemerintah pusat kerajaan Utsmaniyah dalam menjaga kedaulatan sempadannya, dan juga untuk memanjangkan kekuasaan pusat ke tiap-tiap wilayah.

            Perdagangan antarabangsa juga tidak terlepas dari penataan dalam periode ini, di mana pihak Venesia terpengaruh dengan pedagang-pedagang tempatan Utsmani yang digalakkan untuk bersaing.   Elemen-elemen ketenteraan yang berasaskan wilayah, seperti sipahi, turut ditarik ke pusat untuk menjaga kesetiaan pada Sultan dan birokrasi pusat.  Sultan Mehmet II yang memulakan pemerintahannya pada tahun 14516 bertanggungjawab terhadap reformasi sistem pemerintahan pada periode ini dalam menuju kesultanan yang berpusat.  Pada satu sisi, polisi ini memungkinkan wujudnya sebuah kerajaan yang terbukti mampu bertahan selama 500 tahun, tetapi pada sisi yang lain,  ia juga mencipta satu kelas sosial baru yang mengandungi banyak masalah, yang secara sistematik melemahkan asas kerajaan itu sendiri.

            Pada masa ini juga, konsep timar berkembang menjadi sistem sosial-ekonomi yang secara utuh bersatu dengan struktur pemerintahan  yang memusat.  Pengelolanya, dalam hal ini sipahi, berperanan sebagai pemantau, sekaligus pelindung wilayah itu, serta bertanggungjawab secara langsung pada pemerintah pusat.  Pada masa pemerintahan Sultan Suleiman al-Qanuni (1520-1566 M), kelemahan pengelolaan timar mula kelihatan sehingga pemaksaan mula dilakukan ke atas penduduk yang mendiaminya.    Perkara ini menjadi semakin nyata, terutamanya ketika keperluan untuk menyediakan angkatan perang dari setiap timar mula bertambah dan turut membebani pendapatan tempatan.

            Kesan daripada penerapan pola pengelolaan tanah melalui sistem timar mendorong peningkatan populasi, sehingga pekerjaan yang ada tidak cukup untuk menampung bilangan populasi ini.  Motivasi untuk meningkatkan produktiviti tanah juga sangat rendah kerana tiadanya insentif yang jelas dari pihak pemerintah pusat.  Peralihan penduduk segmen usia muda juga dikira turut mendorong meningkatnya kerjaya ‘pelaut swasta’ yang berdaftar secara rasmi dengan pemerintahan pusat ataupun dengan pemerintahan tempatan.  Kini, semakin ramai ahli sejarah Utsmani yakin  salah satu faktor yang menyebabkan  kemunduran kerajaan itu dipengaruhi oleh merosotnya keberkesanan sistem timar.

            Satu lagi perkara yang tidak kurang menariknya ialah pengaruh penggunaan senjata  api dalam bentuk senapang lantak (proto-musket), yang perlahan-lahan menggugat kedudukan sipahi yang mempunyai pasukan tentera berkuda.   Berkurangnya peranan tradisional sipahi yang dibiayai oleh sistem timar turut mendorong kecekapan pengelolaan tanah dalam sistem itu.  Tonggak sejarah yang menandai kehapusan sistem timar itu dipicu oleh ketiadaan sipahi dari seluruh tapak timar di Anatolia dalam peperangan Mezo-Keresztes (1596 M).

            3.         Periode Autonomi Wilayah (Ayan) 1603-1789 M
            Periode ini boleh disebut sebagai periode yang sangat pening dalam sejarah kerajaan Utsmaniyah, tetapi periode ini juga sangat kurang pembahasannya.  Sebagai kesan atas kekurangan perhatian yang diberikan pada periode ini, ahli sejarah mengalami kesulitan untuk memahami masa peralihan Utsmani menuju zaman moden.  Periode ini juga menjadi penting apabila kita perhatikan yang seluruh pergerakan reformasi yang berlaku pada awal abad ke-19 memiliki akar perkembangan sosial-ekonomi yang berlaku pada periode ini.7

            Satu lagi perkara yang menarik untuk diperhatikan pada periode ini ialah lapisan elit pemerintah di tahap wilayah tidak lagi ditentukan oleh pemerintah pusat tetapi dipengaruhi oleh usaha-usaha kelas bawah untuk mengambil alih kepemilikan atas faktor-faktor ekonomi.  Pada tahun 1683, Kerajaan Utsmaniyah mengalami kegagalan dalam penawanan kota Wina.

            Munculnya golongan sosial ayan8 sebagai satu golongan berpengaruh di luar kekuasaan pemerintah juga merupakan ciri khas periode ini.  Dari sudut pandang kepemilikan tanah, golongan ayan itu tidak berasal dari kalangan sipahi yang pernah tewas sebelumnya dan juga bukan berasal dari kalangan sipahi yang ketika itu berkuasa.  Fenomena ini merupakan tonggak sejarah perubahan hubungan antara birokrasi dan tanah sebagai sumber daya yang penting.9

            Kelompok ayan yang dimaksudkan ialah golongan yang memegang tanggungjawab dalam pentadbiran tanah negara, serta mengutip cukai.  Pada ketika itu tenaga-tenaga tersebut sudah mula berkurangan pada abad ke-18.  Pada mulanya, golongan ayan ini dipilih oleh penduduk setempat, walaupun pola itu belum dapat dibuktikan secara kukuh.  Namun, lambat laun mereka berkembang tanpa terkawal, terutamanya di wilayah yang jauh dari pengawasan pemerintah pusat.

            Pemerintahan pusat Utsmani – dalam rangka mengendalikan keadaan – merasakan lebih praktikal menginstitusikan fenomena sosial ini ke dalam struktur pemerintahan dengan menamakannya ayanlik yang dikuatkan lagi dengan gelaran rasmi berat.  Akan tetapi, ada juga ayan yang beroperasi tanpa berat, sebagai bentuk penentangan terhadap kekuasaan pusat.   Perkara ini menunjukkan yang perkembangan kuasa pengelolaan atas tanah semakin berada di luar kuasa pemerintah pusat.   Jadi, legaliti berat tidak memiliki kekuatan undang-undang, sehingga cenderung dinilai sebagai polisi yang bersifat ex-post facto.

            Secara politik, keberadaan ayan tidak menjadi masalah selagi aktivitinya berada di bawah pengawasan pemerintah wilayah, sebagai penerusan kuasa pemerintah pusat, yang dalam hal ini dipegang oleh sanjak bey.   Hubungan yang rapuh ini membawa petaka berupa konflik yang disebabkan oleh perbezaan kepentingan.  Pada satu sisi, ayan merupakan wakil autonomi daerah dalam mengelola potensi ekonominya.   Manakala, pada sisi lain pemerintah tetap mempertahankan pendekatan kuasa pusat yang cenderung mutlak.   Dalam skala yang kecil, perkara ini boleh menyebabkan pengagihan sumber daya ekonomi daerah yang tidak berkesan.  Sedangkan dalam skala yang besar, perkara ini dapat mengakibatkan peperangan di antara pemerintah pusat dan kuasa daerah.

            Menjelang tamatnya periode ini, terutamanya sebagai akibat dari peperangan yang berlaku pada tahun 1768-1774 M di antara kerajaan Utsmaniyah dan Rusia yang menghabiskan banyak sumber dana negara, pemerintah pusat terus kehilangan darjat dan kekuasaan daerahnya.  Konflik antara ayan dan pemerintah pusat terus membebani pemerintahan Sultan Selim III (1789-1807 M) sehinggalah beliau digantikan dengan Sultan Mahmud II pada tahun 1808 M, atas sokongan Mustafa Pasha, yang merupakan pemimpin para ayan yang berasal dari Ruscuk.  Pada tahan yang sama, perjanjian Sened-I Ittifak (Pakatan Bersekutu) ditandatangani, di mana pemerintah pusat Porte mengakui serta membenarkan hak kepemilikan ayan10, termasuklah hak warisan kekuasaan pada anak keturunannya dan kebebasan dari campur-tangan pegawai pemerintah pusat di wilayah.

            Peningkatan peranan pentadbiran golongan ayan juga seiring dengan peningkatan prestij politik dari golongan itu.  Kini, ayan memiliki sekutu baru, iaitu golongan ahli perniagaan yang mendiami kota-kota.   Kedua-dua pihak ini memiliki beberapa kepentingan yang sama terutamanya dalam keperluan mendapatkan perlindungan peribadi, kebebasan berdagang, keghairahan dalam menjalani aktiviti ekonomi dan tentangan mereka terhadap polisi mutlak berpusat.   Mungkin juga dari beberapa persamaan ini, lahir benih-benih nasionalisme yang memiliki akar ekonomi dan sosial yang amat kuat pada periode seterusnya.

            4.         Periode Nasionalis-Birokratik Moden 1808-1918 M
            Sultan Selim III  dan juga Sultan Mahmud II telah cuba melakukan reformasi pemerintahan untuk mengembalikan keberkesanan pemerintahan pusat.  Kedua-duanya melakukan pembaharuan yang sama iaitu membentuk angkatan bersenjata dan organisasi birokrasi pusat yang baru, yang secara tidak langsung melahirkan strata sosial pemerintahan yang baru.

            Dengan demikian, pemerintah pusat menjalankan peranan baru di bidang pendidikan, pertanian, serta perdagangan yang dahulunya dipegang oleh institusi keagamaan, inisiatif masyarakat  secara sukarela yang tidak pernah lakukan oleh negara sebelumnya.  Tujuan  utama reformasi periode ini ialah untuk melemahkan kedudukan ayan dengan mengembalikan kuasa ke tangan pemerintah pusat.   Pada masa yang sama, reformasi ini juga bertujuan mengurangkan campur tangan pihak asing dalam sistem ekonomi kerajaan Utsmaniyah.

            Tujuan lain reformasi ini dapat dilihat sebagai usaha kerajaan Utsmaniyah memperbaiki tingkat pengerahan dan kecekapan pengelolaan sumber daya yang ada, pemerataan tingkat pelayanan terhadap keperluan masyarakat, dan mencegah satu golongan masyarakat menguasai struktur serta perkakas pemerintahan.   Berhadapan dengan situasi ini, golongan ayan terbahagi dua dalam sikap mereka terhadap pemerintah pusat.   Pada satu sisi, terdapat sekelompok ayan yang melihat semua ini sebagai upaya mengambil alih kuasa mereka, manakala di sisi lain terdapat pula kelompok yng menganggap reformasi ini sebagai usaha untuk meningkatkan pertahanan kerajaan dan bermanfaat bagi keberadaan mereka yang juga diancam oleh pihak luar.

            Sultan Selim II menerima akibat buruk dari usaha reformasinya.  Dia digulingkan dari takhta oleh pasukan Yeni Ceri yang bimbang kedudukannya digantikan dengan  angkatan tentera bersenjata yang baru.  Apabila peperangan dengan Rusia kembali tercetus pada tahun 1812 M, Sultan Mahmud II menggunakan kesempatan itu untuk menghancurkan pasukan ayan pada tahun 1815 M, yang disusuli dengan pembubaran Yeni Ceri pada tahun 1826 M.  Dengan melaksanakan pimpinan elit ayan,  Sultan Mahmud II berjaya menghapuskan ancaman terhadap kuasa pemerintahan pusat, tetapi sama ada dia sedar ataupun tidak, tindakan itu telah memusnahkan harapan terwujudnya lapisan kelas menengah Utsmani yang ternyata sangat diperlukan untuk memasuki abad persaingan ekonomi moden.

            Bukan hanya kerajaan Utsmaniyah yang kehilangan kelas menengahnya, tetapi perkara penting yang perlu diperhatikan ialah, hilangnya kelas menengah Muslim dalam masyarakat Utsmani.  Kini, kelas menengah itu diambil-alih oleh golongan elit dari segmen masyarakat bukan Islam.   Kita dapat melihat bahawa sistem ekonomi Utsmani terbahagi kepada dua kelompok besar.   Kelompok pertama terdiri dari golongan yang memegang aktiviti komersil, yang hampir keseluruhannya dikuasai oleh masyarakat bukan Islam.   Manakala kelompok kedua terdiri dari kalangan yang terlibat dalam pertanian, yang majoritinya terdiri dari masyarakat Muslim.  Dari kenyataan ini, kita dapat menduga akan kelahiran benih-benih nasionalisme di wilayah Utsmani yang kelak bakal menjatuhkan kerajaan itu sendiri.

            Setelah berlakunya kejatuhan ayan, kepemilikan tanah tetap memainkan peranan utama dalam setiap perubahan politik mahupun sosial Utsmani.    Sistem timar dihapuskan secara rasmi pada tahun 1831, walaupun kita telah melihat yang peranannya sebagai tulang belakang sistem telah lama tersingkir.  Namun, kepemilikan tanah yang dilakukan oleh pemerintah pusat secara rasmi, seperti yang termaktub dalam sistem timar, telah memungkinkan pendayagunaan tanah berada di bawah kekuasaan kerajaan sehingga mencegah kewujudan kelas tuan tanah11 sehinggalah ke pertengahan abad ke-18.   Akan tetapi, perkara ini jugalah yang menjadi kelemahan bagi kerajaan Utsmaniyah dalam menghadapi pakatan di antara pergerakan nasionalis, kelompok kebebasan komersil dan penguasa tanah bukan Islam di wilayah Balkan.  Hampir satu abad diperlukan untuk mencipta golongan yang sama pada segmen masyarakat Muslim Ustmani.   Sebagai akibatnya, banyak tanah subur terbiar di wilayah Utsmani.

            Pada masa-masa genting itu, terdapat suatu dilema di mana pemerintah pusat Utsmani masih lagi dibelenggu kebimbangan.  Mereka khuatir berlaku semula perampasan atas kuasa pengelolaan tanah, tetapi pada masa yang sama keperluan akan pendapatan pemerintah semakin mendesak.   Pendapatan kerajaan pada ketika itu banyak bergantung pada cukai hasil bumi.  Padahal di bahagian Eropah lainnya, pengeluaran pertanian semakin meningkat, bukan saja kerana penerapan teknologi pertanian yang maju, tetapi juga kerana kecekapan pengelolaan tanah melalui sistem kepemilikan peribadi.  Sebahagian daripada golongan intelektual dan pemerintah Utsmani yang berpeluang berkunjung ke negara-negara Eropah tertarik dengan sistem kepemilikan tanah secara peribadi yang dianggap sangat cekap dan berkesan.  

0 komentar:

Posting Komentar