Categories

Lesson 6

Blog Archive

Follower

Statistik

Get Gifs at CodemySpace.com

Perubahan Sistem Pemerintahan Menjadi Sistem Kerajaan



            Apabila memerhati tahun-tahun pertama politik Bani Umayyah, kita dapat melihat perbezaan sistem pemerintah yang diterapkan oleh Bani Umayyah dengan yang pernah diterapkan pada masa pemerintahan Khulafur Rasyidin, iaitu sistem pemerintahan menjadi sistem kerajaan.   Perubahan sistem ini pernah diisyaratkan oleh Rasulullah SAW,  “Kekhalifahan setelahku adalah tiga puluh tahun, kemudian akan menjadi kerajaan yang menggigit…”  (HR Ahmad dan Tirmidzi).

            Dr. Yusuf al-Qardhawi memetik pendapat Dr. Muhammad Quthb, tentang hadis di atas, yang mengatakan :


            “Memang benar, tidak ada teks yang membatasi bentuk hukum dalam negara Islam.  Teks hanya menjelaskan dua perkara penting : majlis ulama, sebagaimana firman Allah dalam Surah Asy-Syuura, ayat 38 dan berhukum pada syariat, seperti firman Allah dalam Surah Al-Ma’idah ayat 49”.

             “Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang yang menyahut dan menyambut perintah Tuhannya serta mendirikan solat dengan sempurna dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepadanya”   (Surah Asy-Syuura [42] : 38).

            “Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu”  (Surah Al-Ma’idah [5] : 49).7

            Lebih lanjut lagi, Dr. Muhammad Quthb mengatakan, “Nas tentang majlis ulama dan berhukum pada syariat dalam ayat-ayat di atas tidak membatasi bentuk tertentu sebuah negara Islam. Ia boleh dilakukan dalam bentuk khilafah, republik ataupun kerajaan.   Nas itu juga tidak menghadkan tempoh jawatan, sama ada seumur hidup ataupun dalam had masa yang tertentu.  Oleh kerana itu, persoalan tentang bentuk pemerintahan dan masa jawatan dalam syariat Islam termasuk dalam ijtihadiyah.   Ada pun hadis yang disabdakan oleh Rasulullah SAW itu dan terjadi pada masa Bani Umayyah adalah kerana  sistem kekhalifahan yang berubah menjadi sistem kerajaan pada masa Bani Umayyah telah menyebabkan berlakunya kezaliman dalam kehidupan manusia.”8

            Jadi, menurut Dr. Muhammad Quthb dan disetujui oleh Dr. Yusuf al-Qardhawi, yang harus diteliti dari zaman pemerintahan Bani Umayyah ialah kadar perlaksanaan kewajiban syariat dan kadar penyimpangannya, sesuai dengan apa yang dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada mereka sebagai pemimpin kaum Muslimin.  Ia adalah kewajiban yang mendatangkan ganjaran apabila ditunaikan dan menyebabkan dosa kalau dilanggar ataupun ditinggalkan dan yang akan ditanya oleh Allah pada Hari Kiamat kelak.  Allah akan mengampuni dan menyeksa sesiapa yang dikehendaki-Nya.9

            Dengan kata lain, menurut Dr. Muhammad Quthb lagi, kita tidak boleh menilai kekhalifahan Bani Umayyah, Bani Abbasiyah, Bani Utsmaniyah dan para pemimpin kaum Muslimin lainnya dengan menggunakan kejayaan yang dicapai pada zaman pemerintahan Nabi Muhammad SAW  dan pada masa pemerintahan generasi pertama Khulafur Rasyidin sebagai standard penilaian.   Penilaian yang adil untuk menilai pemerintahan Bani Umayyah dan pemimpin lainnya adalah menilainya dengan jujur, sejauh mana kewajiban syariat sebagai pemimpin dan ketua kaum Muslimin ditunaikan dan sejauh mana kadar penyimpangan dilakukan.10

            Melakukan penilaian dan penelitian secara jujur   bertepatan dengan perintah Allah seperti yang difirmankan-Nya :

            “Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu. Kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya ataupun miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada keduanya. Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutar-balikkan keterangan ataupun enggan (daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan” (Surah An-Nisaa’ [4] : 135)

0 komentar:

Posting Komentar