Categories

Lesson 6

Blog Archive

Follower

Statistik

SEJARAH SENI MUSIK ISLAM DI ALAM MELAYU


Tinjauan sejarah muzik Melayu harus dilihat dari sudut dunia Melayu lama yang
merangkumi Malaysia, Indonesia, sebahagian negara Thai ,Kampuchea dan Filipina.
Dalam konteks ini terdapat banyak persamaan dari segi alat dan struktur muzik. Ini
disebabkan wujudnya interaksi di antara negara-negara dunia Melayu lama serta dari
Timur Tengah, India dan China yang memberi kesan ke atas perkembangan muzik di
kawasan ini. Sebelum kedatangan Islam, muzik di Alam Melayu berunsurkan Hindu dan
Buddha. Setelah agama Islam mula tersebar di Alam Melayu, unsur-unsur Hindu telah
mula dihakis. Di samping kejayaan mengatasi unsur-unsur animisme dan Hindu dalam
teater tradisi, Islam juga memperkenalkan bentuk-bentuk nyanyian yang mengagungkan
Allah, Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat. Sekarang ini persembahan ini dikenali
sebagai hadrah, rodat, dabus dan dikir rebana. Kesemuanya dipersembahkan secara
berkumpulan yang diiringi dengan rebana dan gong (Mohd.Ghouse. 1989 : 1-3).
Rodat merupakan sejenis muzik yang berasal dari tanah Arab. Perkataan rodat
dipercayai berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud ulang-ulik, bersahut-sahutan
kembali atau yang menunjukkan berbalas-balas. Rodat juga dipercayai lahir bersamasama
nazam, maulud, berzanji, zapin, hasiddah, nasyid dan berhadrah yang kesemuanya
dari Arab dan mengandungi unsur-unsur keislaman memuji Tuhan dan Nabi. Rodat

popular di Terengganu. Hadrah pula popular di negeri Kedah, Perlis, Perak dan Pulau
Pinang. Hadrah berasal dari negara Timur Tengah. Perkataan hadrah berasal daripada
perkataan Arab yang bererti hadapan. Hadrah merupakan paluan gendang bersertakan
nyanyian yang memuji kemuliaan Tuhan, nasihat kepada saudara seagama, pujian untuk
pengantin dan sebagainya. Seterusnya, muzik ghazal juga berasal dari Tanah Arab yang
dikatakan berkembang pesat di sekitar abad ke-8. Perkataan ghazal dipinjam daripada
perkataan Arab yang bermaksud puisi kasih. Penyanyi-penyanyi Parsi dan Greek pada
ketika itu dibawa masuk ke Mekah dan Madinah yang kebanyakkannya terdiri daripada
hamba abdi untuk menghiburkan Raja-raja Kerajaan Umaiyyah. Dari tanah Arab, ghazal
berkembang ke Parsi, Turki, India dan tempat-tempat lain termasuklah Malaysia.
Kedatangan muzik ghazal ke Semenanjung Malaysia di pertengahan abad ke-19 sering
dikaitkan dengan persembahan wayang bangsawan. Ghazal mendapat tempat dan
berkembang di istana-istana Riau-Lingga. Ghazal menjadi Dendang Istana dan
merupakan persembahan utama dalam majlis-majlis keramaian diraja atau di pesta-pesta
negara. Hubungan yang erat di antara Kerajaan Johor dan Riau-Lingga menyebabkan
raja-raja dan golongan bangsawan Johor sering berulang-alik ke Riau-Lingga. Mereka
sedikit sebanyak mempelajari seni ghazal ini dan membawanya pulang ke Istana Johor
yang ketika itu berada di Teluk Belanga, Singapura ( Haji Aziz & Wan Ramli. 1994 : 9-
27).
Muzik dabus hampir sama dengan hadrah dan rodat. Kumpulan muzik dabus
berzikir memuji Tuhan dan Nabi Muhammad s.a.w dan juga mengiringi tarian biasa dan
memenuhi masa rehat Nabi Muhammad s.a.w dengan para sahabatnya. Dabus dibawa ke
Sumatera oleh pedagang dan ulama Arab. Dari sana dabus dibawa ke Malaysia dalam
kurun ke-18 oleh Nakhoda Lombong(nakhoda kapal) yang datang dari Batu Bara, Acheh.
Dabus berasal dari perkataan Bugis yang bermaksud batang besi yang tajam yang
dipegang oleh penari semasa menari. Jumlah ahli kumpulan muzik dabus terdiri di antara
15-18 orang yang dibahagikan kepada lapan orang penari dan 8-10 ahli muzik. Alat-alat
muzik yang digunakan dalam muzik dabus ialah rebana dan sebiji gong. Bilangan rebana
berbeza dari kumpulan ke kumpulan. Sebilangan kumpulan pula menambah alat serunai
untuk mengiringi nyanyian syair pada permulaan persembahan. Lagu-lagu dabus
dinyanyikan dalam tiga bahasa iaitu Melayu,Acheh dan Arab. Lagu-lagu Arab yang
dipetik dari Kitab Berzanji ialah Finhubsa bisherin dan Ya’Kulu In’. Seni kata lagu ini
tentang kisah sedih yang berkaitan dengan keperwiraan mengikut rentak gendang. Melodi
lagu-lagu sedih adalah perlahan daripada yang berkaitan dengan keberanian. Sebagai
contoh, Mobal Lighiar (lagu Arab) yang diterjemahkan kepada loghat Acheh yang
mengisahkan tentang peristiwa pertarungan perwira-perwira Islam (Mohd.Ghouse. 1989 :
156).
Muzik nobat juga berasal dari istana kerajaan negara-negara Islam di Timur
Tengah. Ini termasuklah kerajaan Iran purba dan kemudiannya popular di istana Iraq,
Turki, Mesir, India dan Kepulauan Melayu. Semasa kedatangan Islam ke Kepulauan
Melayu, nobat dikatakan dimainkan di istana Pasai. Muzik nobat dipercayai wujud
semenjak pemerintahan raja Pasai iaitu Sultan Malik Ul-Salih atau dikenali juga sebagai
Merah Silu. Muzik nobat dari Pasai ini kemudiannya dibawa ke Semenanjung Tanah
Melayu dan memainkan peranan penting dalam istiadat di istana kerajaan Islam Melaka.
Pada masa sekarang, nobat hanya terdapat di istana Kedah, Perak dan Terengganu. Ia
berfungsi untuk mengiringi istiadat diraja dan sebagai alat yang dibunyikan untuk
menandakan waktu solat. Nobat di negeri Kedah dipercayai berasal daripada keturunan
Nabi Allah Ibrahim Khalilullah. Tradisi nobat ini kemudiannya diwarisi sehingga ke
zaman Iskandar Zulkarnain. Selepas itu, muzik nobat diikuti pula oleh seluruh raja-raja
dan setiap lapisan pemerintah di Tanah Arab, Asia Barat dan Timur ( Haji Aziz & Wan
Ramli. 1994 : 31-32). Terdapat enam alat muzik yang dimainkan untuk membentuk
muzik nobat iaitu sebatang serunai, sebatang nafiri, gendang bulat (anak dan ibu), nahara
dan gong. Nafiri adalah tiupan horn yang mengeluarkan bunyi yang sayup dan
menggerunkan. Panjangnya 32 inci dan diperbuat daripada perak. Nahara pula adalah
gendang satu muka yang berbentuk cawan berukuran 12 inci panjang, ukuran garis
pusatnya 11 inci dan ukuran lilitnya 36 inci. Badannya diperbuat daripada kayu merbau
sementara kulit kijang digunakan untuk menutup mukanya. Dua batang rotan halus
berukuran 17.5 inci panjang digunakan sebagai pemukul. Semasa dimainkna, nahara
disendai dengan semambu( batang kayu 69.5 inci panjang yang dibalut dengan kain baldu
kuning) supaya muka nahara mudah dipalu. Gong adalah sebiji gong tembaga yang
ukuran lilit mukanya 60 inci dan lebarnya 2.5 inci. (Mohd.Ghouse. 1989 : 167-171).
Serunai juga tidak kurang terkenalnya di Alam Melayu. Alat muzik serunai
dikatakan berasal dari Timur Tengah (Palestin) dalam kurun ke-2 Masihi dan dari sana
tersebar ke sebelah timur. Serunai dikenali dengan pelbagai nama, sunray di Parsi, zurna
di Turki, mizmar di negeri Arab, gaita di Algeria dan Morocco, zuqra di Tripolis dan
Tunisia dan syrnaya di Syria. Alat muzik yang serupa dengan serunai Melayu dikenali
sebagai senayi dalam bahasa Sanskrit dan ada kaitan dengan nagashuaram di India
Selatan. Di kepulauan Indonesia, serunai dikenali dengan beberapa nama seperti sruni di
Jawa, Bali dan Lombok, serunen di Jawa Timur dan Madura, srune di Aceh dan serunai
di Malaysia dan Sumatera. Serunai yang berbentuk conical mempunyai tujuh lubang di
atas dan satu di bawah. Pemainnya mengulum pipit dan meniup serunai berterusan tanpa
berhenti untuk menarik nafas.
Alat muzik rebab dipercayai berasal dari daerah Kuristan ,Iran Utara yang
terdapat di seluruh Asia Tenggara. Rebab dikatakan wujud sebelum zaman Nabi
Muhammad s.a.w dan dimainkan oleh Raja Sulaiman dan dilengkapkan lagi oleh
Abdullah Faryabi .Rebab jenis Timur Tengah hanya terdapat di Asia Tenggara iaitu di
Indonesia, Malaysia, Thailand, Laos dan Kampuchea. Rebab bertali dua didapati di
Indonesia dan dikenali sebagai tro khmer (tro u) di Kampuchea. Alat yang sama dengan
rebab di Thai ialah so sam sai yang bertali tiga dan dua variasinya ialah so u so duang
dan yang tali penggeseknya melalui di antara tali alat ini. Rebab dikatakan dibawa masuk
terus ke Alam Melayu lama oleh pedagang Arab sebelum wujud kerajaan Patani.
Seterusnya ialah alat muzik yang disebut sebagai gendang yang mempunyai pelbagai
bentuk. Ada gendang yang berbentuk bujur, berbentuk tong, geduk, gedombak dan
rebana. Kettle drum wujud di benua Asia Tenggara pada lingkungan 3000 SM . Keempatempat
gendang tersebut menyerupai gendang di Timur Tengah dari segi bentuk dan cara
bermain berbanding dengan kettle drum kebudayaan Dong-Son. Gendang bujur
menyerupai gendang mridanga dan gendang Mesir dikenali sebagai gendang di Indonesia
dan Malaysia, klong khaek di negara Thai dan sam phu di Kampuchea. Gendang yang
berbentuk tong dikatakan berasal dari Duhul, Parsi yang dikenali sebagai klong that di
negara Thai dan skor thom di Kampuchea. Alat muzik gedombak pula didapati di negara
Thai yang dikenali sebagai rammana dan di Kampuchea sebagai titik skor. Gedombak di
Alam Melayu berbeza daripada yang terdapat di Timur Tengah dari segi bahan yang
digunakan untuk membuat badannya. Gedombak di Alam Melayu diperbuat daripada
kayu sementara di Timur Tengah gedombak diperbuat daripada selut atau logam.
Category: 0 komentar

0 komentar:

Posting Komentar